Tiedote 15.12.2022 - Mäntänvuoren Terveydessä vielä hyvin vapaita aikoja koronan tehoste- ja influenssarokotuksiin

Mäntänvuoren Terveyteen on hyvin varattavissa aikoja kausi-influenssarokotuksiin ja koronarokotusten tehosteannoksiin vielä viikoille 50-51. Joulun jälkeiselle ajalle avataan vain satunnaisia aikoja. Rokotteet annetaan pääsääntöisesti yhtä aikaa saman käynnin yhteydessä. Alla lisätietoa rokotuksista sekä ajanvarauksesta.

KAUSI-INFLUENSSAROKOTUKSET

Rokote on paras keino suojautua influenssalta ja sen jälkitaudeilta, esimerkiksi keuhkokuumeelta. Rokote on hyvä ottaa joka syksy, sillä sen teho kestää noin vuoden ja influenssavirus muuntuu jatkuvasti. Ottamalla influenssarokotteen suojaat myös läheisiäsi. Influenssavirus ei pääse leviämään, kun riittävän moni on rokotettu. Influenssarokote vähentää influenssasta johtuvia kuolemia sekä sairaala- ja laitoshoitoja.

Influenssarokotteen saavat maksutta ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle rokotuksesta on merkittävää hyötyä. Tällaisia riskiryhmiä ovat:

• Sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
  • raskaana olevat naiset
  • alle 7-vuotiaat
  • kaikki 65 vuotta täyttäneet
  • sairautensa tai hoitonsa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat
  • vakavalle influenssalle erityisen alttiiden lähipiiri
  • varusmiespalveluksen aloittavat

Jos et kuulu riskiryhmään, mutta haluat suojautua influenssaa vastaan, voit hankkia rokotteen itse. Reseptin saat helposti Pihlajalinnan terveyssovelluksen chatin kautta. Terveyssovellus palvelee kunta-asiakkaita terveyskeskuksen aukioloaikojen mukaisesti, katso ohje tästä. Reseptin saatuasi hae rokote apteekista ja varaa rokotusaika verkosta.

KORONAROKOTUKSET

Kaikkia koronarokotuksia annetaan ajanvarauksella terveysasemilla.

Rokoteannokset 1–2

Ensimmäisiä ja toisia koronarokotuksia annetaan edelleen kaikille yli 5-vuotiaille. Näihin ajanvaraukset sähköpostilla koronarokous.mvt@pihlajalinna.fi

Rokoteannokset 3-5

• Kolmansia rokoteannoksia annetaan 18 vuotta täyttäneille sekä riskiryhmiin kuuluville 12–17-vuotiaille. 18–59-vuotiaille, jotka eivät kuulu riskiryhmiin, kolmas rokoteannos voidaan antaa, kun toisesta rokotuksesta on kulunut vähintään 4 kuukautta. 60 vuotta täyttäneille ja 18 vuotta täyttäneille riskiryhmiin kuuluville kolmas rokoteannos voidaan antaa, kun toisesta rokotuksesta on kulunut vähintään 3 kuukautta.
  • Neljänsiä rokoteannoksia annetaan kaikille 60 -vuotta täyttäneille sekä 18–vuotta täyttäneille lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluville. Neljäs rokoteannos voidaan antaa, kun kolmannesta annoksesta on kulunut vähintään kolme kuukautta. Sairastettu koronatauti vastaa yhtä rokoteannosta.
  • Viidennen tehosteannoksen saa aikaisintaan 3 kuukauden kuluttua edellisestä rokotteesta kaikki
    o 65 -vuotta täyttäneet ja riskiryhmiin kuuluvat.
    o 18 vuotta täyttäneille lääketieteellisiin riskiryhmiin kuuluville.
    o voimakkaasti immuunipuutteisille 12 vuotta täyttäneille.

Syystalven 2022 tehosteannoksen kohderyhmien osalta ei enää lasketa, kuinka monta rokotetta henkilö on aiemmin saanut tai kuinka monta kertaa hän on mahdollisesti sairastanut koronan. Tehosterokotteen voi antaa, kun edellisestä rokotuksesta tai taudin sairastamisesta on kulunut vähintään kolme kuukautta.

Lisätietoja: THL-Koronan tehosterokotukset syystalvella 2022

AJANVARAUS

Influenssarokotus ja koronarokotus on mahdollista saada vain ajanvarauksella. Pyydämme suosimaan verkkoajanvarausta, autathan tarvittaessa myös ikääntyneitä läheisiäsi. Ajan verkkoajanvarauksesta voi varata myös toisen puolesta, vahvaa tunnistautumista ei vaadita.

Influenssarokotus ja koronarokotuksen tehosteannos annetaan pääsääntöisesti yhtä aikaa/saman käynnin yhteydessä marras-joulukuussa, huomioithan tämän aikaa varatessasi.

Influenssarokotukset

• Influenssarokotus terveysasemilla
    Ajanvarausnumeron ruuhkautumisen välttämiseksi pyydämme suosimaan verkkoajanvarausta. Sähköiseen ajanvaraukseen pääset TÄSTÄ

Mikäli mahdollisuutta verkkoajanvaraukseen ei ole, ajan voi varata myös sähköpostitse: koronarokotus.mvt@pihlajalinna.fi tai puhelimitse: p. 044 371 9000 (ti-to klo 9-12). Huomioithan, että influenssarokotukseen varatulla ajalla ei ole mahdollista hoitaa muita asioita.

• Influenssarokotus äitiys- ja lastenneuvoloissa, raskaana olevat ja alle 7-vuotiaat lapset
    Influenssarokotus on mahdollista ottaa normaalin neuvolakäynnin yhteydessä. Jos toivot käynnin yhteydessä rokotusta useammalle henkilölle, ota yhteys neuvolan terveydenhoitajaan etukäteen, löydät yhteystiedot täältä.

• Influenssarokotus kotihoidon/omaishoidon asiakkaille ja hoivakodeissa asuville.
    Jos olet kotihoidon tai omaishoidon asiakas, etkä pääse kulkemaan rokotuspisteelle, saat influenssarokotuksen näiden palvelujesi yhteydessä. Samassa taloudessa asuvat ilmaiseen rokotukseen oikeutetut henkilöt voidaan rokottaa kotikäynnin yhteydessä STM:n lähipiirin rokotuksia koskevan asetuksen mukaan. Hoivakotiasukkaat saavat rokotteen hoivakodissa.

Koronarokotukset

• Ajat koronarokotusten 1. ja 2. annoksille varataan sähköpostitse osoitteesta koronarokotus.mvt@pihlajalinna.fi

• Ajat koronarokotusten tehosteannoksille (annokset 3-5) ovat varattavissa verkkoajanvarauksesta, pääset sinne TÄSTÄ

Mikäli mahdollisuutta verkkoajanvaraukseen ei ole, ajan voit varata myös: koronarokotus.mvt@pihlajalinna.fi tai puhelimitse p. 044 371 9000 (ti-to klo 9-12).

Yhteydenottopyynnöt ja muut sekä influenssa- että koronarokotuksia koskevat kyselyt pyydämme lähettämään sähköpostitse: koronarokotus.mvt@pihlajalinna.fi

Turvallinen rokotus kaikille
Tulethan rokotukseen ainoastaan terveenä. Saavu rokotuspaikalle vasta mahdollisimman lähellä rokotusaikaasi, etteivät odotustilat ruuhkautuisi. Huolehdi hyvästä käsihygieniasta. Ota Kela-korttisi valmiiksi esille. Rokotustilannetta varten kannattaa pukeutua niin, että olkavarsi on helppo paljastaa.

Lisätietoja löydät 12.10. julkaistusta tiedotteestamme