Tiedote 26.1.24 – Influenssa- & koronarokotukset

Influenssa- ja koronarokotuksia annetaan edelleen. Rokotukset on mahdollista saada vain ajanvarauksella. Rokotusaikoja avataan sitä mukaa, kun rokotteita kuntiin saadaan, tällä hetkellä aikoja on hyvin saatavilla. Rokotteet annetaan pääsääntöisesti saman käynnin yhteydessä.

Pyydämme suosimaan sähköistä ajanvarausta. Alla lisätietoa rokotuksesta sekä ajanvarauksesta.

KAUSI-INFLUENSSAROKOTUKSET

Rokote on paras keino suojautua influenssalta ja sen jälkitaudeilta, esimerkiksi keuhkokuumeelta. Rokote on hyvä ottaa joka syksy, sillä sen teho kestää noin vuoden ja influenssavirus muuntuu jatkuvasti. Ottamalla influenssarokotteen suojaat myös läheisiäsi. Influenssavirus ei pääse leviämään, kun riittävän moni on rokotettu. Influenssarokote vähentää influenssasta johtuvia kuolemia sekä sairaala- ja laitoshoitoja.

Influenssarokotteen saavat maksutta ne, joiden terveydelle influenssa aiheuttaa oleellisen uhan tai joiden terveydelle rokotuksesta on merkittävää hyötyä. Tällaisia riskiryhmiä ovat
• sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstö
• raskaana olevat naiset
• alle 7-vuotiaat
• kaikki 65 vuotta täyttäneet
• sairautensa tai hoitonsa vuoksi riskiryhmiin kuuluvat
• vakavalle influenssalle erityisen alttiiden lähipiiri
• varusmiespalveluksen aloittavat

Rokotukset aloitetaan vakavalle influenssalle erityisen alttiista henkilöistä sekä heitä hoitavasta sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöstä. Sen jälkeen rokotusta tarjotaan muille riskiryhmille.

Jos et kuulu riskiryhmään, mutta haluat suojautua influenssaa vastaan, voit hankkia rokotteen itse. Reseptin saat helposti Mäntänvuoren Terveyden digiterveysaseman chatin kautta. Digiterveysasema palvelee kunta-asiakkaita terveyskeskuksen aukioloaikojen mukaisesti. Mäntänvuoren Terveyden digiterveysasemalle pääset täältä. Reseptin saatuasi hae rokote apteekista ja varaa rokotusaika verkosta.

Kauden 2023–2024 influenssarokote

Influenssakaudella 2023–2024 rokotusohjelmassa tarjotaan

• pistettävää VaxigripTetra-rokotetta kaikille ikäryhmille
• FluenzTetra-nenäsumuterokotetta 2–6-vuotiaille

Mitä haittoja influenssarokotteesta voi olla?

Kaikilla rokotteilla voi olla haittavaikutuksia, mutta ne ovat yleensä ohimeneviä ja niitä esiintyy vain pienellä osalla rokotetuista.

Pistettävän influenssarokotteen jälkeen rokotuskohta saattaa punoittaa ja aristaa. Nenäsumuterokotteen jälkeen nenä voi olla tukkoinen ja nuhainen. Jos rokotettava saa influenssatartunnan ennen kuin suoja on syntynyt, hän voi sairastua influenssaan. Haittaa rokotuksesta ei tällöinkään ole, tavallista vaikeampaa tautia ei ole odotettavissa.

KORONAROKOTUKSET

Suomessa koronarokotetta tarjotaan 6 kuukauden iästä lähtien seuraavasti:

• kaikki 18 vuotta täyttäneet saavat vähintään kolme rokoteannosta, sairastettu tauti lasketaan yhdeksi rokoteannokseksi
• 12–17-vuotiaat saavat vähintään kaksi annosta
• 6 kuukauden – 11 vuoden ikäiset lapset saavat rokotteita hoitavan lääkärin yksilöllisen arvion mukaan

Rokotukset ovat vapaaehtoisia ja maksuttomia.

Perusrokotussarja

Koronarokotteiden perussarjaan kuuluu kaksi rokoteannosta. Ensimmäisen ja toisen annoksen suositeltu annosväli on 6–12 viikkoa.

Tehosterokotukset

Viisi vuotta täyttäneillä kolmannet ja myöhemmät rokoteannokset ovat tehosteannoksia. Tehosteannokset pitävät yllä suojaa vakavaa tautia ja kuolemaa vastaan.

Kolmas annos
THL suosittelee vähintään kolmea rokoteannosta kaikille täysi-ikäisille sekä riskiryhmiin kuuluville 12–17-vuotiaille. Kolmas koronarokoteannos

Syystalven tehosteannos

THL suosittelee syystalven tehosteannosta:

• 65 vuotta täyttäneille
• riskiryhmiin kuuluville 18 vuotta täyttäneille
Lue lisää: Vakavan koronataudin riskiryhmät
• voimakkaasti immuunipuutteisille 12 vuotta täyttäneille.
Lue lisää: Voimakkaasti immuunipuutteisten koronarokotukset

Rokotetta annetaan yksi annos. THL suosittelee kohderyhmille rokotetta riippumatta siitä, montako tehosteannosta henkilö on aiemmin saanut tai montako kertaa hän on sairastanut koronan.

Suosittelemme, että rokote otetaan influenssarokotusten yhteydessä.

Lisätietoa koronarokotuksiin liittyen löydät THL:n sivuilta.

AJANVARAUS

Influenssa- ja koronarokotukset on mahdollista saada vain ajanvarauksella. Rokotusaikoja avataan sitä mukaa, kun rokotteita kuntaan saadaan. Pyydämme suosimaan verkkoajanvarausta, autathan tarvittaessa myös ikääntyneitä läheisiäsi.

Influenssa- ja koronarokotus terveysasemilla

Ajanvarausnumeron ruuhkautumisen välttämiseksi pyydämme suosimaan verkkoajanvarausta. Sähköiseen ajanvaraukseen pääset tästä.

Ajan voi varata myös puhelimitse terveyskeskuksen keskitetystä ajanvarausnumerosta 03 254 3320 (klo 8-15). Rokotusajanvarauksen numero ei ole enää käytössä.

Influenssarokotus äitiys- ja lastenneuvoloissa, raskaana olevat ja alle 7-vuotiaat lapset sekä koulu- ja opiskeluterveydenhuollossa

Influenssarokotus on mahdollista ottaa normaalin neuvolakäynnin yhteydessä. Jos toivot käynnin yhteydessä rokotusta useammalle henkilölle, ota yhteys neuvolan terveydenhoitajaan etukäteen.

Riskiryhmään kuuluva koululainen voi saada influenssa rokotuksen kouluterveydenhuollossa. Huoltajaa kehotetaan olemaan yhteydessä lapsen kouluterveydenhoitajaan ja sopimaan asiasta.

Opiskeluterveydenhuollossa voidaan antaa rokotuksia riskiryhmiin kuuluville opiskelijoille. Olkaa hyvät ja ottakaa yhteyttä omaan terveydenhoitajaanne.

Influenssarokotus kotihoidon/omaishoidon asiakkaille ja hoivakodeissa asuville

Jos olet kotihoidon tai omaishoidon asiakas, etkä pääse kulkemaan rokotuspisteelle, saat influenssarokotuksen näiden palvelujesi yhteydessä. Samassa taloudessa asuvat ilmaiseen rokotukseen oikeutetut henkilöt voidaan rokottaa kotikäynnin yhteydessä STM:n lähipiirin rokotuksia koskevan asetuksen mukaan. Hoivakotiasukkaat saavat rokotteen hoivakodissa.